Civil együttműködés javaslata a rakpart fejlesztésére

Az elmúlt fél év tesztje után, amikor hétvégente megnyitották a a pesti alsó rakpartot a gyalogosok, biciklisek előtt, most zajlik a Rakpart jövvőjének a tervezése. Erről fogalmazott meg véleményt több budapesti civilszervezet. (Az aláírók száma bővült.)

Budapest lakosai el vannak vágva a Dunától, alig pár olyan hely van, ahol akadály nélkül közel lehet menni a folyóhoz. Az idei nyár új, és fontos tapasztalat volt a város életében, amiről több ezer ember el is mondta a véleményét.

A civilek javaslata többek között ezekre a véleményekre épít. Arról, hogy milyen volt es milyen lesz a Rakpart a jelenlegi tervek szerint, itt írtunk.

Milyen legyen a Rakpart a felújítás után?
A Rakpart idén szeptemberben. Fotó: Nyírő Simon/BKK

A levél megfogalmazói kiemelik: „A zöldfelületek hiánya hozzájárul a szuburbanizációs folyamatokhoz is. Az otthoni munkavégzés elterjedésével megnő az élhető szabad terek iránti igény, amit a belvárosban is biztosítani kell, hogy a városból való kiköltözési hullámot megakadályozzuk.

Erre a problémára jó válasz a megnyitott rakpart, ami ráadásul közel van, a belvárosból gyalog vagy kerékpárral, de közösségi közlekedéssel is gyorsan elérhető, a víz közelsége és a dunai panoráma pedig egyedi élményt jelent minden ember számára.”

Azt kérik a Főváros vezetésétől, hogy olyan terv mellett tegye le a voksát, ami biztosítja az élhető, zöld, autók nélküli Rakpartot.

Milyen legyen a Rakpart a felújítás után?
Ábra: Valyo

Érvelésük szerint „a hétvégi megnyitások egyben jó kísérleti terepet adtak arra, hogy az igényeket, használatot fel lehessen térképezni, és az is bebizonyosodott, hogy a hétvégi megnyitások miatt nem omlott össze a város közlekedése.

A Medián közvélemény-kutatása szerint a megkérdezettek 59%-a támogatná az alsó rakparti gépjárműforgalom teljes megszüntetését, és csak 37% ellenezné azt. 

A Főváros is kikérte a városlakók véleményét az alsó rakpart jövőjével kapcsolatban. A kérdőívet 3457-en töltötték ki. A kitöltők 74%-a szerint a rakpart elsődleges szerepe a kikapcsolódás biztosítása kellene legyen, és csak 20% szerint az autós közlekedés biztosítása. A válaszadók 79%-a támogatná a rakpart gyalogosbarát megújítását. A legtöbben zöldfelületeket, fákat, és a biztonságos kerékpározás, rollerezés, görkorizás felületeit látnák szívesen a rakparton.”

A teljes levél ide kattintva érhető el.

A cikk megjelent: enbudapestem.hu